Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze pagina, mailto:postbusear@rijksoverheid.nl


De EAR wordt opgevolgd door de RORA (RijksOverheid Referentie Architectuur), hier vindt u meer informatie over de RORA.

Perspectief afnemer (NORA)


Lokale duiding

Relatie(s) met NORA
Realiseert
Realisaties



'NORA logo.png
Uitspraaknora:Perspectief afnemer
TypeAfgeleid principe
StellingDe dienst is opgezet vanuit het perspectief van de afnemer
Versie2016-06-15 13:21:38
Beschrijving
Toelichting rationaleAfnemers zullen meer en gemakkelijker gebruik maken van diensten, wanneer de opzet en vorm rekening houden met hun vaardigheden, voorkeuren en gedragingen. Dit is met name van belang bij de vormgeving van de contactfuncties van de overheid zoals formulieren, buitendiensten, websites en klantcontactcentra. Het perspectief van met name burgers en bedrijven wordt sterk bepaald door hun ervaringen met particuliere dienstverlening. Men neemt immers over het algemeen veel particuliere- en weinig overheidsdiensten af. Effectieve overheidsdienstverlening neemt daarom goede voorbeelden van dienstverlening binnen én buiten de overheid als benchmark.
RealiseertToegankelijk (NORA) Standaard (Basisprincipe) (NORA)
Realisaties
Toelichting implicatiesDe dienstverlener:
  • de vaardigheden, voorkeuren en het (zoek)gedrag van de afnemer en doelgroep zijn vastgesteld
  • geeft op basis hiervan de dienst vorm en past deze zo nodig aan
  • heeft bepaald welke (aspecten van) diensten binnen de overheid of daar buiten gelden als benchmark
  • zoekt zo nodig naar samenwerking over de keten heen
ClusterVraaggerichtheid naar een hoger plan
ArchitectuurlaagBedrijfsarchitectuur
ArchitectuurdomeinProducten en Diensten
IDAP19
ToepassingsgebiedGeneriek
Deze informatie is overgenomen uit de NORA

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 23 aug 2016 om 03:08.